Connect with us

#viral

Acah2 jawab soalan makcik bawang, pemuda dituduh buat konten ajar budak2 tak beradab

Musim cuti perayaan dan cuti sekolah sememangnya ramai yang melangsungkan perkahwinan. Jadi, ramai tetamu akan hadir untuk meraikan majlis disamping bersilaturrahim bersama saudara mara.

Walau bagaimanapun, ketika ini ada sesetengah golongan muda yang kurang faham dengan cara ‘orang-orang lama’ memulakan perbualan sehingga mereka berasa kecil hati dengan soalan spontan dari makcik dan pakcik tersebut.

Jawapan buat makcik bawang

Disebabkan itu, seorang pengguna TikTok telah berkongsi video bagaimana menjawab soalan warga emas seperti itu agar mereka tidak lagi sesuka hati bertanya soalan-soalan ringkas berkenaan.

Hal ini dikongsikan seorang pengguna Twitter yang memuat naik semula video tersebut kerana berasa kurang setuju dengan konten berkenaan kerana ia dilihat agak biadap  memandangkan boleh saja pertanyaan seperti itu sekadar ‘bunga-bunga’ perbualan buat warga tua beramah mesra dengan orang muda.

Walaupun sebenarnya video tersebut sebagai satu bentuk sarkastik diatas soalan-soalan lazim yang sering ditanya apabila menghadiri kenduri kahwin, namun masih ada yang ‘trigged’ dengan pertanyaan tersebut kerana ada pihak merasakan hal itu seperti menyinggung hal peribadi orang lain.

Melawak pun boleh jadi ikutan budak2

Susulan dari perkongsian video itu, ramai yang meninggalkan komen dengan mulai menghakimi konten tersebut dari sisi lain. Kebanyakkan mereka mengatakan video seperti itu seakan mengajar pengikut muda menjadi biadap terhadap  orang tua kerana memberikan jawapan sinis diatas soalan mudah orang tua.

Mereka juga menyuarakan rasa bimbang melihat konten seperti itu kerana boleh mempengaruhi persepsi sesetengah masyarakat supaya tidak menghormati mereka yang lebih kurang sebaya dengan ibu bapa kita.

Konten macam ni boleh jadi ikutan

“Acah2 savage la tu”

Tak boleh ditanya jangan jumpa masyarakat

Orang tak layan video brader ni memang tak faham

Walau bagaimanapun, ramai yang masih mempertahankan pemuda berkenaan dan merasakan konten yang dilakukan sekadar memberi gambaran kepada sesetengah individu yang terlampau ‘trigged’ dengan soalan-soalan makcik pakcik di majlis perkahwinan.

Ramai yang tak faham konteks

Dia cuma lakonkan watak je la

“POV pun korang nak gelabah”

 

Sumber: Twitter @Adwinswidanta

 

 

Continue Reading
Advertisement