Connect with us

#viral

Alat bantuan pernafasan terhad, doktor pesan fikir dulu sebelum pergi mana2

Berikutan jangkitan positif Covid-19 yang dilaporkan meningkat kepada 428 kes, orang ramai sentiasa dinasihatkan supaya berfikir dahulu sebelum melakukan tindakan yang boleh berjangkit dengan individu lain.

Dengan sembilan kes sedang dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU), alat bantuan pernafasan (ventilator) akan menjadi terhad sekiranya berlaku pertambahan pesakit pada masa akan datang.

Seorang doktor perubatan, Hasnor Safwan berkongsi sebuah posting di Facebook bagi menjelaskan situasi dimana pesakit kronik, penghidap asma dan mangsa kemalangan juga memerlukan ventilator untuk bernafas.

“Kalau dah guna ventilator maksudnya kritikal lah tu”

“Bro. Kat Malaysia memang tak ada kematian lagi. Tapi ada 9 pesakit Covid dalam ICU. Cabut 9 ‘ventilator’ akan ada 9 kematian.
“Katil ICU dan ventilator ada had. Makin ramai pesakit yang kena jangkitan Covid, kemungkinan makin ramai yang perlu ventilator nanti,” tulisnya.

Menurut Hasnor, masyarakat perlu berfikir mengenai kesan terhadap orang ramai sebelum mengambil keputusan untuk melancong atau pergi ke tempat yang terdedah dalam situasi seperti ini.

“Bila sampai satu tahap, ventilator akan tak cukup dan pesakit makin ramai, doktor terpaksa pilih pesakit mana yang boleh guna ventilator untuk diselamatkan.
“Jangan sebab korang ambil ringan saranan KKM, sampai satu masa nanti korang pun jadi salah seorang pesakit yang berebut nak pakai ventilator. Tak adil untuk pesakit lain,” katanya.

Sumber : Facebook

Continue Reading
Advertisement

Trending