hubungi kami

TikTok

Bawa konsep usahawan Muslim, lelaki kesian tengok Malakat Mall kini ‘sendu’

Dua tahun lalu, ramai teruja apabila mengetahui terdapat kompleks beli-belah berkonsepkan Muslim pertama iaitu Malakat Mall yang dibuka di bandar teknologi Cyberjaya.

Terbaru, bangunan seluas lebih 13006.43 meter persegi itu dilihat gagal menjadi tarikan pengunjung walaupun pada hujung minggu yang kebanyakan orang keluar untuk membeli-belah.

Seorang pengguna aplikasi TikTok, @aqlanrosli_ berkongsi satu video ketika mengunjungi kompleks empat tingkat itu yang memaparkan persekitaran sunyi dengan hanya kehadiran beberapa pengunjung.

Apa punca Malakat Mall ni takde orang?

@aqlanrosli_

Apa punca sebenarnya Malakat Mall ni takde org? #fyp #tiktokmalaysia

♬ original sound – Aqlan – Aqlan

Menerusi rakaman berdurasi hampir seminit itu, dia hairan memikirkan punca Malakat Mall menjadi ‘sendu’ kerana kompleks tersebut lengkap dengan pelbagai kemudahan, outlet, dan medan selera seperti pusat beli-belah lain.

@aqlanrosli_ berkata, lebih menimbulkan rasa kasihan apabila pemilik kedai telah mengeluarkan sejumlah wang bagi mengubah suai outlet mereka tetapi tidak mendapat keuntungan jualan yang disasarkan.

“Hari Ahad, hujung minggu sepatutnya ramai. Tapi tengoklah, kosong. Aduh.. kesian jugalah tak tahu mana silapnya. Banyak je kedai cantik-cantik, dah ubah suai habis puluh atau ratus ribu. Sebak tengok.
“Dekat sini bukan setakat kedai, ada pasar raya semua. Banyak je barang, ada tempat solat lagi. Patutnya tempat ni boleh naik la,” katanya.

Menjengah di ruangan komen, rakaman meraih 474,400 tontonan itu menerima hampir 2,000 komen netizen dimana rata-rata berpendapat mungkin kesilapan konsep ‘ekonomi usahawan Muslim’ yang cuba diketengahkan.

Selain itu, ada juga segelintir individu memberi cadangan supaya membetulkan teknik pemasaran atau mengadakan program tertentu supaya dapat menarik minat pengunjung untuk membeli-belah di situ.

Sebab sebelahnya pun ada ‘mall’ juga

Nak ‘support’ usahawan Muslim, tapi harga…

Pengurusan perlu buat sesuatu!

Kena selalu buat program

Pernah pergi, tapi macam takde ‘factor’

Sementara itu, pengasas Malakat Mall iaitu Fadzil Hashim mengakui pihaknya sedang merancang bagi membangunkan semula kompleks berkenaan untuk menarik ramai pengunjung seperti awal pembukaan dahulu.

“Saya pemilik Malakat Mall. Masa buka 6,000 orang datang hari kelima Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Sekarang tengah bina balik,” maklumnya yang turut memberi komen pada video tersebut

Sumber: TikTok @aqlanrosli_

Sambung Baca
Advertisement