Connect with us

#celeb

“Dari awal dapat masuk, siap diiringi askar..” – Caprice tampil ‘backup’ Ebit Lew

Baru-baru ini, rakyat Malaysia dikejutkan mengenai pendakwah bebas Ustaz Ebit Lew (UEL) yang bersedih dan meminta maaf apabila misi bantuan di Semporna terpaksa dibatalkan secara tiba-tiba.

Dalam ramai individu yang terkesan dengan perkara berkenaan, tidak ketinggalan juga seorang penyanyi rap dan selebriti media sosial iaitu Ariz Ramli atau lebih dikenali dengan gelaran Caprice.

Justeru itu, dia berkongsi beberapa posting di laman sosial Instagram bagi melontarkan pendapat peribadinya tentang isu tersebut.

Tolong salah, tak tolong pun salah

“Dunia ni makin pelik, kalau tak tolong salah, kalau tolong pun boleh jadi salah. Saya tak tahu yang membantu orang lain memeluk Islam adalah bertentangan dengan undang-undang.
“Bagi Caprice, bukan dia paksa pun. Kalau orang tengok Ebit Lew dan dia sendiri nak peluk Islam, terpulanglah dan Alhamdulillah,” ujar Caprice memulakan bicara.

Caprice meluahkan rasa kesal dan menyifatkan dunia ini semakin pelik kerana ‘misi bantuan’ turut menjadi pertikaian individu tertentu padahal ia merupakan satu tindakan yang baik.

Dalam pada itu, dia turut membuat spekulasi bahawa isu berkenaan mungkin mempunyai kaitan dengan politik. Menurutnya, walhal tiada perbezaan pun antara UEL dengan para pemimpin kita.

Advertisement

“Saya tak tahu kenapa perkara ini berlaku, mungkin ada kaitan dengan politik. Tetapi bagi Caprice, takde banyak beza pun antara Ebit Lew dengan pemimpin kita.
“Banyak pemimpin kita akan turun padang terutamanya waktu pilihanraya untuk bagi sumbangan supaya rakyat undi mereka. Cuma beza sikitlah Ustaz Ebit Lew turun padang bantu rakyat demi¬† ummah.
“Caprice harap dan doa, satu hari nanti Ustaz Ebit Lew sama-sama masuk dewan rakyat kita pula kasi gegar dewan rakyat demi ummah dan negara kita,”¬†luahnya lagi.

Dalam perkongsian lain, dia turut mempersoalkan tindakan pihak berkuasa yang tidak memberitahu UEL awal-awal berkenaan undang-undang yang dikuatkuasakan berkenaan.

Sedangkan dalam gambar yang dikongsi oleh pendakwah tersebut, UEL diiringi oleh ramai unit beruniform sewaktu menjalankan misi bantuan tersebut.

Kenapa tak beritahu awal-awal?

“Ini bahagian yang paling saya tidak faham. Kalau korang perasan dari awal, Ebit Lew disokong oleh tentera. Kalau betul lah tempat itu tidak boleh masuk dan boleh kena denda, kenapa diorang tak beritahu Ustaz Ebit Lew lebih awal?
“Contohlah korang nak masuk tempat yang dilarang, korang sampai je confirm polis tak bagi korang masuk. Tetapi Ustaz Ebit Lew dari awal dapat masuk, siap diiringi askar.
“Jadi korang nak cakap dari awal Ustaz Ebit Lew dapat masuk tu, pihak berkuasa atau tentera tidak tahu undang-undang? Sudah tentulah diorang tahu, cuma saya percaya ada pihak atasan yang tidak suka tindakan Ebit Lew itu,” jelasnya.

Ada kaitan dengan faktor keselamatan

Meninjau ke ruangan komen, rata-rata pengikut menyuarakan pendapat mereka tersendiri berkenaan isu tersebut.

Caprice merupakan seorang penyanyi, penulis lagu, penerbit rakaman dan ahli perniagaan selain sering diundang untuk menjayakan program motivasi di sekolah dan institusi pendidikan.

Sumber: Instagram Caprice

Advertisement

"Manusia itu asalnya dari tanah, makan hasil tanah, berdiri di atas tanah, akan kembali ke tanah. Kenapa masih bersifat langit?" - Hamka

Continue Reading
Advertisement