Connect with us

#brandedcontent

Masih rasa sakit-sakit, amalkan cara ini untuk kekal sihat dan cergas selepas pulih daripada covid-19

Gangguan pernafasan ni perkara biasa yang dialami selepas dijangkiti Covid-19, jadi perkara yang paling penting untuk kembali sihat sepenuhnya adalah dengan menguatkan semula fungsi organ terutamanya paru-paru.

Macam yang kita tahu, virus ni bukan hanya menyerang paru-paru tetapi seluruh sistem badan. Kadang-kadang ada yang terpaksa menunggu berbulan-bulan untuk pulih sepenuhnya. Terganggu jugalah hidup, kalau sakit tu tak baik-baik.

Walaubagaimanapun, kesihatan tubuh badan kita ni boleh diperbaiki dengan mengamalkan cara-cara berikut.

Nak sihat, jangan lupa bersenam

Salah satu cara terbaik bagi mengembalikan kesihatan badan korang yang lemah adalah dengan melakukan aktiviti fizikal seperti bersenam.

Senaman sebenarnya mampu menguatkan lagi semua otot badan terutamanya paru-paru yang lemah. Tapi korang jangan paksa diri pula, buat yang termampu cukuplah. Yang penting berpeluh.

Lepas bersenam, makan pun kena jaga tau

Pemakanan adalah perkara penting bagi bekas pesakit Covid-19 mengembalikan kesihatan badan. Senaman saja tak cukup, kalau tak disertai dengan makanan yang sihat.

Makanan yang sihat sebenarnya sangat membantu dalam menguatkan sistem imunisasi dan fungsi organ dalaman. Lebih baik, elakkan mengambil makanan yang diproses dan eat clean.

Dah jaga makan, elakkan merokok

Rokok merupakan bahan yang berbahaya kepada kesihatan, bahan kimia yang dibebaskan oleh rokok boleh merosakkan organ dalaman tubuh terutamanya paru-paru.

Kesihatan paru-paru adalah fokus dalam proses pemulihan Covid. Mengikut kajian, bekas pesakit yang tak terdedah dengan asap rokok dan udara yang tercemar dapat meningkatkan peredaran darah serta fungsi paru-paru.

Minum cukup air dan Stay Hydrate

Jumlah air yang disarankan untuk diminum adalah sekurang-kurangnya 1.5 liter sehingga 2.0 liter sehari. Buat yang pernah atau masih dalam proses recovery tu korang lagilah kena minum banyak air.

Ye lah, badan tengah recover mestilah korang cepat dahaga. Lagi satu, air yang cukup ni sebenarnya membantu badan korang berfungsi dengan lebih baik.

Tapi, tulah tak semua orang boleh minum air kosong banyak-banyak. Kalau dah tak boleh masuk sangat, korang boleh je tambah buah macam lemon, epal, tak pun madu ke dalam air kosong tu. Barulah ada taste sikit air minuman korang.

Takpun korang campur je Ubat Batuk Cap Ibu dan Anak, bahan semulajadi yang terkandung dalam Ubat Batuk Cap Ibu dan Anak dapat membantu menyihatkan paru-paru dan juga menghilangkan rasa dahaga.

Jadi, apa tunggu lagi? Jom kita bersama kekal selamat dan sihat!

Continue Reading
Advertisement