hubungi kami

Viral

Tinggalkan dunia ‘mak nyah’, pemuda kini tenang bergelar tukang buat keranda

Diberi peluang untuk berubah dan berhijrah menjadi lebih baik merupakan satu nikmat yang tidak terhingga. Kita tidak tahu bagaimana keadaan kita ketika Allah S.W.T mencabut nyawa.

Jadi, selagi diberi peluang dan masa yang banyak, kita seharusnya muhasabah diri dan sentiasa menjadi orang yang lebih baik.

Tinggalkan terus dunia ‘mak nyah’

Hal ini samalah seperti perkongsian seorang lelaki dikenali sebagai Asrul Abdul Kadir, 38 apabila meninggalkan dunia ‘mak nyah’ demi kehidupan yang lebih baik.

Menerusi perkongsiannya dengan Mstar, lelaki tersebut memaklumkan yang dirinya lebih tenang dengan caranya tersendiri iaitu menjadi tukang keranda.

@junasrul5837

Membalas kepada @pejuangakhiratallahs.w.t

♬ original sound – Ammar Arenizz ❤❤ – ArMIs❤myonlyone❤

 

“Dah lima tahun saya buat kerja ni. Masa awal-awal jadi tukang keranda dan batu nisan, saya masih pakai pakaian perempuan. Orang tengok atas bawah sebab pelik.”
“Lama-lama saya fikir, macam mana nak berniaga, nak berdepan dengan pelanggan. Kemudian mak saya meninggal pada tahun 2016.”
“Sejak itu saya perlahan-lahan tinggalkan pakaian perempuan. Baju-baju lama masih disimpan, tapi saya dah tak pakai,” ujar pemuda tersebut yang mesra disapa Jun.
@junasrul5837

Membalas kepada @matsilau2022

♬ bunyi asal – Junasrul 5837jun keranda – Junasrul 5837jun keranda

Mahu jujur cerita perkara sebenar

Dia juga menjelaskan tindakannya yang kerap berkongsi gambar-gambar sewaktu bergelar ‘mak nyah’ adalah susulan berasa penat dengan pertanyaan netizen.

Jadi, dia mengambil langkah berlaku jujur dan menceritakan perkara sebenar apa yang pernah berlaku dalam hidupnya. Jun juga mengakui tidak kisah dengan tanggapan mereka sama ada baik ataupun buruk.

“Dekat TikTok saya tunjukkan cerita sebenar. Saya jujur dengan followers, jadi orang pun faham. Kalau saya tak tunjuk gambar, orang asyik tanya soalan sama. Saya penat nak jawab.”
“Yang mana dah lama ikuti TikTok saya, mereka tahu saya macam ni. Yang kecam tu sikit sangatlah, sebab orang tahu kerja saya walaupun saya macam ni. Lebih ramai yang memberikan sokongan.”
@junasrul5837

♬ original sound – bigboss – bigboss

Berkat kejujurannya, ada yang menempah batu nisan yang dihasilkan sehingga luar dari Kedah seperti pelanggan dari Negeri Sembilan dan juga Johor.

“Alhamdulillah, ada juga dapat pelanggan melalui TikTok. Ada batu nisan dan keranda yang saya buat dihantar sehingga ke Johor dan Negeri Sembilan, bukan dalam Kedah je,” ujarnya.

Sudah didedahkan cara buat keranda sejak kecil

Bercerita lanjut tentang pekerjaan yang dilakukan sekarang, Jun memaklumkan sudah didedahkan dengan pembuatan batu nisan dan keranda sejak kecil lagi dan sejak 5 tahun kebelakangan ini, ia menjadi sumber pendapatannya.

“Saya mula buat keranda masa umur 9 tahun. Batu nisan pula saya belajar masa umur 16 tahun. Masa tu tengok orang buat, kemudian saya beli kayu dan sebagainya, saya cuba buat sendiri.
“Buat banyak kali, daripada tak jadi sampailah jadi keranda. Sekarang dah lima tahun saya usahakan kerja ini, saya buat depan rumah je. Ada juga pembantu, berat nak buat sendirian,” ujar Jun yang turut terlibat dalam urusan memandikan jenazah.
@junasrul5837

♬ original sound – K IMAH VX 💚 DDC VX TMERAH🌹🌹 – Imah Sanusi @hakak vx

Untuk makluman, Jun kerap berkongsi aktiviti-aktiviti pembuatan batu nisan dan keranda di aplikasi TikTok. Dia juga membuka tempahan untuk sesiapa yang ingin mendapatkannya dengan cara menghubungi terus ke nombor telefon yang dilampirkan di bio akaun.

Kisah yang dikongsikan oleh pemuda itu nyata memberikan rasa keinsafan dan inspirasi kepada semua agar dapat berubah ke arah kebaikan dengan istiqomah.

 

Sumber: Mstar (Mohd Izzat Mohd Khalizan) TikTok @junasrul5837

Sambung Baca
Advertisement