Connect with us

#viral

2 minggu anak tak makan sampai tinggal tulang, ibu masih rasa ‘dia ok je’ – Doktor

Sejak dari dulu lagi, kecuaian ibu bapa dalam menjaga anak menjadi satu perkara membimbangkan dalam kalangan masyarakat sehingga mengundang sesalan.

Kebanyakan insiden tidak diingini berlaku disebabkan tabiat ibu bapa yang terlalu leka mengejar kemewahan dan kerja sehingga lupa akan tanggungjawab utama mereka terhadap anak-anak di rumah.

Bahkan ada ibu bapa yang tergamak sehingga sanggup membiarkan anak mereka tidak makan selama berminggu-minggu dan anak kecil mereka terpaksa bertarung nyawa untuk hidup.

Begitulah kisah sedih yang dikongsi oleh Dr Ana Yasmin Azmi di Twitter baru-baru ini. Dia telah memuat naik posting mengenai pengalamannya mengendalikan satu kes tenat yang membabitkan seorang anak kecil.

Advertisement

Menurut posting Dr Ana, ibu bapa anak kecil yang malang itu terlalu sibuk bekerja dan tidak mengambil berat mengenai pemakanan anak mereka selama dua minggu sehingga anaknya semakin kurus dan hanya tinggal tulang.

Anak kecil itu dikejarkan ke hospital selepas dia didapati tidak sedarkan diri dan berada dalam keadaan yang sangat tenat kerana tidak mempunyai tenaga untuk bergerak. Lebih teruk, dia tidak boleh bernafas dan kadar degupan jantung semakin perlahan.


“Kenapalah ada ibu ayah yang tak kisah pada anak sampai anak tinggal tulang. Bayangkan, anak tu nak gerak jari pun takda tenaga.
“Dia gerak mata je. Anak tu dah pengsan petang semalam, masih simpan di rumah. Tunggu tengah malam, taktau kenapa,” katanya.

“Bila tanya tak nampak ke anak tu makin kurus? Jawapannya: “saya kerja… Anak tak nak makan.. Saya nak buat apa?
“Dia tak rasa berat badan macam tu tak normal untuk anak.. 2 minggu anak tu tak makan..air je minum..Mak masih rasa ‘dia ok je’,” ujar Dr Ana.
Perkongsian tersebut membuatkan netizen memberi reaksi geram dan sedih dengan sikap tidak endah ibu bapa kepada anak kecil itu yang seolah-olah tidak kisah mengenai nyawa anaknya.

Kesian anak2, mereka lahir tak boleh pilih siapa mak bapa

Anak tu amanah

Sedihnya kalau dengan anak pun hilang rasa simpati

‘Stress’ baca kes macam ni

Tak sangka ada mak bapa jenis macam ni

Kalau tak nak jaga, jangan ada anak lah

Semoga kes yang dikongsi oleh Dr Ana ini boleh dijadikan sebagai iktibar dan pengajaran kepada semua ibu bapa di luar sana.
Sumber: Twitter @anayasminazmi

"Manusia itu asalnya dari tanah, makan hasil tanah, berdiri di atas tanah, akan kembali ke tanah. Kenapa masih bersifat langit?" - Hamka

Continue Reading
Advertisement