Connect with us

#tiktok

Ajar murid sambil main game? Lelaki dikecam ramai – “Amanah tu, tak berkat gaji..”

Published

on


Tindakan seorang pengajar yang sedang melaksanakan pengajaran dan pembelajaran di rumah (PdPR) selain didakwa sambil bermain permainan video Dota mengundang kecaman netizen di aplikasi TikTok.

Video aksi tersebut dimuat naik di akaun @amirulamrieys yang memperlihatkan lelaki itu duduk di hadapan komputer riba sambil menerangkan bahan pengajaran ‘slide’ iaitu tentang salah satu sifat dalam Islam.

@amirulamrieys

#pdpr #pdpr2021 #fyp #fypシ

♬ original sound – amirulamri – amirulamri

Bagaimanapun, terdapat sebuah lagi komputer ‘PC’ di belakang komputer riba itu memaparkan grafik seperti permainan video yang sering menjadi ‘kegilaan’ anak muda pada masa kini.

“Kantoi main dota sambil mengajar,” tulis kapsyen dalam video berdurasi 15 saat berkenaan.

Video tersebut menerima 183,400 tontonan setakat ini dan 435 komen netizen yang rata-rata mempersoalkan tahap profesionalisme pengajar terbabit dalam melaksanakan tanggungjawab untuk mendidik anak bangsa.

Jangan buat begini

Amanah tu, ajar elok2

Apa pendidik perangai macam ni

Namun berbeza pula komen daripada segelintir individu terutama generasi Z, mereka menyifatkan pengajar itu seorang yang ‘multitasking’ kerana boleh melakukan dua perkara dalam satu masa.

Malah, ada juga netizen mengatakan pengajar berkenaan tidak bermain permainan video sebaliknya hanya menonton paparan skrin milik orang lain sahaja.

‘Content’ je ni

Peminat Dota tau la dia tak main pun

Tengok ‘game’ je tu…

Lelaki boleh ‘multitask’ tau!

Betul atau sekadar ‘content’? Ingat, bukan semua umat manusia bermain Dota. Tak tahu pun macam mana rupa ‘game’ tu! Jadi, janganlah burukkan imej dan kredibiliti seorang guru. Nak bergurau? Banyak lagi video boleh dihasilkan.

Sumber: TikTok @amirulamrieys

Continue Reading
Advertisement