hubungi kami

Viral

“Ayah memang alim” -Tak nak aibkan siapa2, pelajar reda koleksi K-pop dibakar

Sejak beberapa hari kebelakangan ini,  video seorang pelajar sekolah menangis apabila koleksi K-pop miliknya dibakar oleh bapa telah menjadi perdebatan di media sosial.

Dalam video yang dikongsikan ibu kepada pelajar tingkatan dua itu, dapat dilihat remaja terbabit menangis sambil melihat koleksinya yang telah hangus terbakar disamping mengambil beberapa koleksinya yang masih selamat dari dimamah api.

Video yang dikongsikan semula ke laman Twitter itu telah menuai pelbagai komen negatif dengan mengecam tindakan ibu bapanya yang begitu ‘kasar’ dengan minat anak.

Hanya perkongsian suka2

Walau bagaimanapun, menerusi laporan dari Mstar, pelajar berkenaan yang dikenali sebagai Tasha telah menjelaskan hal sebenar dari apa yang ditonton di media sosial.

Menurutnya, video berkenaan diambil oleh ibunya dan dia mengakui perkongsian terbabit hanya suka-suka bersama ibu dimana dia meluahkan kenangan pahit dialaminya itu.

Ayah memang orang alim, reda dengan apa yang jadi

Jelasnya, bapanya memang seorang yang alim dan tidak berapa suka dengan hiburan seperti K-pop. Tasha juga reda dengan apa yang berlaku serta memaklumkan dia tidaklah terlalu taksub dengan K-pop.

“Ayah jenis yang boleh dikatakan alim orangnya. Jadi dia tak suka hiburan atau jenis macam ni (K-pop). Saya reda dengan apa yang jadi sebab tak nak sedih lama-lama.
“Selama ni pun saya minat (K-pop) gitu-gitu je, tak lebih-lebih sangat. Lepas kejadian bakar tu, saya jumpa ayah dan katanya ‘Tak payah dah Korea-Korea ni’,” katanya.

Tambahnya, dia pada awalnya berasa sedih juga kerana membeli semua koleksi tersebut dengan harga yang agak mahal dan diberi oleh rakan namun lama kelamaan dia reda dengan apa yang sudah berlaku.

Masa mula-mula dapat tahu memang sedih sebab beli mahal-mahal dan jurnal buat sendiri selain pemberian daripada kawan-kawan. Tapi lama-lama saya reda je,” ujarnya.

Tak tunjuk dekat ayah sebab respek

Remaja berusia 14 tahun itu menjelaskan bahawa koleksi-koleksi terbabit dibeli menggunakan hasil titik peluhnya sendiri dengan menjual buku warna serta hasil dari lebihan wang sekolah yang ditabunginya.

Walau bagaimanapun, Tasha dan kakaknya yang mempunyai minat sama tidak tunjuk koleksi-koleksi tersebut kepada bapa kerana menghormati orang tuanya.

“Saya dan kakak berusia 16 tahun minat K-pop, tapi kami memang tak tunjuk minat tu kat ayah sebab tahu dia macam mana dan tetap respek dia.
“Ayah tahu ada barang-barang ni sebab dia ternampak saya simpan kat satu tempat,” katanya yang juga meminati pelakon Korea Selatan, Park Bo-gum.

Ada komen suruh hantar rumah orang tua

Disebabkan video terbabit viral dan menjadi perdebatan ramai, dia mengatakan terdapat komen-komen yang agak keterlaluan lebih-lebih lagi menyentuh perihal ibu bapanya.

Dia yang sangat menghargai komen-komen positif diberikan oleh netizen meminta orang ramai tidak salah faham sehingga berkata kurang baik terhadap orang tuanya.

“Saya amat menghargainya. Tapi jangan salah faham tentang yang bakar itu siapa, saya bukan nak mengaibkan sesiapa.
“Ada yang sampai kata hantar terus mak ayah yang macam ni kat rumah orang-orang tua. Bagi saya ia agak keterlaluan.
“Tapi saya maafkan. Masing-masing ada pendapat mereka,” katanya.

Ibu bapa mohon maaf jika ada yang tersinggung

Susulan daripada itu, menerusi TikTok ibu kepada Tasha, dia telah memohon maaf andai video terbabit telah membuka ruang kepada netizen untuk mengecam mereka sekeluarga.

Dia juga memohon maaf andai anda yang tersinggung dengan perkongsiannya dan turut memaafkan mereka yang menfitnah serta melontarkan tohmahan kepada mereka.

@cikatienn

♬ original sound – NAUFAL ISA (نوفل) 🇲🇾 – NAUFAL ISA (نوفل) 🇲🇾

Sumber: Mstar, TikTok @ciatienn

PERHATIAN: Pihak Oh My Media tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak Oh My Media juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.
Sambung Baca
Advertisement