Connect with us

#tiktok

Baru bebas dari penjara, pemuda terduduk hanya mampu lihat pusara ibu & kakak


Setiap insan yang hidup pasti melakukan dosa dan kesalahan. Tapi, siapalah kita untuk menghakimi mereka yang sudah pun mendapat balasan dunia dengan menerima hukuman penjara.

Namun, ketika mereka dibebaskan daripada penjara, sudah tentu masing-masing akan rindu memeluk ahli keluarga yang sudah lama terpisah bagi memohon maaf

Ibu meninggal 3 bulan sebelum  adik dibebaskan

Akan tetapi, berbeza dengan kisah seorang pemuda yang mana hari pembebasannya selepas enam bulan dipenjara menjadi sesuatu yang sangat menghibakan kerana mendapat khabar ibunya telah meninggal dunia kira-kira tiga bulan yang lalu.

Hal ini dikongsikan sendiri oleh kakak kepada pemuda tersebut yang dikenali sebagai @heraalex86 apabila memuat naik video adiknya menangis sambil memegang batu nisan di pusara ibu mereka.

@heraalex86

#selepas 6bulan dpenjara, harini dia bebas trus bawa jumpa mak 😭😭

♬ Ya Allah – Wali

Menurutnya, seusai adiknya dibebaskan, dia terus membawa pemuda itu ke pusara ibu dan dapat dilihat reaksi terkejutnya sehingga terduduk ketika mengetahui hal sebenar.

Kakak juga dah 10 hari meninggal dunia

Lebih menyedihkan lagi apabila, pengguna TikTok itu membawa pula adiknya ke satu lagi kubur kakak mereka yang baru 10 hari meninggal dunia.

Hanya air mata yang mampu dititiskan ketika itu kerana dua insan penting dalam hidupnya pergi sewaktu dia berada di dalam penjara.

@heraalex86

#kita kena redha adik… Kakak dah maafkan adik😢 maafkan kami xbgtau adik masa dalam penjara🙏 lagi2 pkp,keadaan xmenginzan…😢

♬ Shollallahu Ala Muhammad Cover By Abi Rafdi – TIC.IHSAN YR ♏usicall𝜓

Perkara paling perit bila seorang anak tak sempat mohon maaf kepada orang tua

Perkongsian yang sangat menyentuh hati itu membuatkan ramai warganet turut berasa sebak mengenangkan ujian yang bertimpa-timpa selepas pemuda itu bebas dari penjara.

Walau bagaimanapun, mereka tetap berharap pemuda berkenaan benar-benar insan dengan ‘teguran’ daripada Allah S.W.T dan mendoakan agar seluruh ahli keluarga ditinggalkan berada dalam keadaan tabah.

Memang perit terima ujian macam ni

Teruslah berdoa untuk mereka yang telah tiada

Sedih dah lama tak jumpa, rupanya dah tiada

Tak sanggup nak tengok

Teringat arwah ayah

Hari itulah hati seorang anak benar2 hancur

Aku tengok pun terkeluar air mata

 

Semoga apa yang dikongsikan itu menjadi pengajaran buat semua. Salam takziah.

Sumber: TikTok @heraalex86

Continue Reading
Advertisement