hubungi kami

Selebriti

“Bayangkan merdeka ditolak baginda, agak2 kita hidup bebas ke?” – Izwan Azir

Penyampai radio Buletin FM, Izwan Azir Saleh meluahkan kekesalan terhadap sikap segelintir warganet yang dikatakan seolah-olah tidak menghormati kemangkatan Ratu Elizabeth II.

Menerusi satu hantaran di laman Instagram, bekas penyampai berita TV3 itu menyifatkan golongan tersebut kurang rasa simpati serta pengetahuan mengenai sejarah.

” ‘Dah mangkat tu, mangkat sajalah, bukan Raja kita pun, apa nak kecoh²? Sibuk kesian dia mangkat, harga barang kita turun ke?’

“Itu antara secebis komen segelintir rakyat Malaysia apabila mendengar khabar kemangkatan Ratu Elizabeth ke-II awal pagi tadi.

“Komen² begitu bukan sahaja menunjukkan kita miskin rasa simpati, tapi tak habis belajar Sejarah,” tulisnya.

Hantaran tersebut memaparkan foto personaliti penyiaran berusia 41 tahun itu memeluk sebuah naskah dipercayai buku yang terpampang wajah baginda.

Sementara itu, Izwan berkata rakyat Malaysia sepatutnya mengenang jasa pemerintah paling lama monarki Britain itu kerana mengurniakan kemerdekaan buat negara ini.

“Bayangkan jika pemergian Tunku Abdul Rahman ke London dahulu untuk mendapatkan kemerdekaan, ditolak Ratu Elizabeth, agak²nya kita boleh hidup bebas ke hari ni?
“Daripada kaitkan harga barang dengan kemangkatan baginda, kenanglah jasa baginda mengurniakan kemerdekaan untuk negara kita,” katanya.
“Boleh saja jika Baginda menolak untuk mengurniakan kemerdekaan, tapi kerana baginda merasakan Malaya sudah boleh mengurus negaranya sendiri, baginda sanggup melepaskan satu daripada tanah jajahannya.
“Oh ye, Baginda adalah kata ganti nama kepada golongan Raja/Ratu, bukan beliau. Itupun orang kita nak buat isu.
“Your Majesty, on behalf of your Commonwealth citizen in Malaysia, thank you and good bye maam,” ujarnya.

Bagaimanapun, lain pula reaksi segelintir pengguna laman Twitter apabila membidas kenyataan Izwan yang didakwa seperti ‘mengagung-agungkan’ pemerintahan Ratu Elizabeth II.

Kalau takde pejuang, tokoh orang Melayu…

Dia ni kenapa?

Kewujudan kau pun baginda tak tahu

Tak faham la jenis suruh bersyukur selepas dijajah

Tak bagi merdeka pun, kita tetap akan merdeka?

Sedih tengok brader ni

Terdahulu, Ratu Elizabeth II atau nama sebenarnya, Elizabeth Alexandra Mary mangkat di Istana Balmoral, Aberdeenshire, Scotland.

Sepanjang hayatnya, baginda pernah tiga kali melawat Malaysia termasuk sewaktu merasmikan acara penutup Sukan Komanwel XVI di Kuala Lumpur pada 1998.

Sumber: Instagram Izwan Azir Saleh , Twitter @mAAdJimi

Sambung Baca
Advertisement