hubungi kami

#celeb

‘BBNU’ Indonesia, minta kebenaran dulu sebelum rakam lagu hit Malaysia – Hattan

Penyanyi otai, Datuk Hattan meminta penyanyi baharu di Indonesia supaya mendapatkan kebenaran daripada pihak bertanggungjawab sebelum merakamkan semula lagu ‘hit’ Malaysia yang menjadi siulan dahulu.

Menerusi satu posting di laman Instagram, penyanyi berusia 57 tahun itu menegaskan, tindakan tersebut perlu dilakukan kerana mereka menghasilkan susunan muzik baharu.

“Sekarang ni banyak betul ‘Budak Baru Nak Up’ (BBNU) orang seberang (Indonesia), dia rakam balik lagu ‘hit’ kita dulu-dulu. Okay je kalau kau nak rakam. Tapi kau dah minta kebenaran belum?
“Sebab kau buat muzik baharu tu. Benda tu kau kena minta kebenaran, ibarat kau dah buat lagu baharu menggunakan lagu sini. Nak rakam boleh, biar betul caranya,”¬†katanya baru-baru ini.

Selain itu, Hattan juga meluahkan rasa kesal apabila lagu 90-an bertukar menjadi ‘lembik’ oleh BBNU negara tersebut seolah-olah tidak menghormati hasil karya orang Malaysia.

“Lagi satu… yang kau lembik-lembikkan lagu tu kenapa? Macam ular kena pukul pula. Belajar menghormati lagu lah, BBNU seberang. Kau rakam lagu orang, entah jadi apa bunyi. Kau tukar-tukar melodi.
“Siapa entah nama, Raffa ke Zinedine Zidane lah. Kau jangan memandai-mandai. Kau nak rakam, rakam elok-elok. Kalau kau tak bayar royalti, tu dah kira cetak rompak,”¬†ujarnya.

Terdahulu, penyanyi Indonesia iaitu Raffa Affar merakamkan semula lagu Tiara nyanyian kumpulan Kris sehingga mencecah 22 juta tontonan di saluran YouTube miliknya walaupun baru sebulan dilancarkan.

Sumber: Instagram Hattan

Sambung Baca
Advertisement