Connect with us

#viral

“Cubalah buat amal masa weekend…”-Teguran tak ‘bertempat’, pemuda ini dikritik ramai

Setiap kali tibanya hujung minggu, pasti ramai di kalangan kita tidak akan sesekali melepaskan kesempatan yang sedia ada untuk meluangkan masa bersama insan tersayang.

Kebiasaannya, mereka akan keluar pergi berjalan-jalan, sama ada di pusat membeli-belah, taman rekreasi dan sebagainya.

Orang Melayu berpenyakit, setiap kali hujung minggu mesti nak berjimba

Walau bagaimanapun, perbuatan yang sudah menjadi kebiasaan ramai meluangkan masa hujung minggu bersama orang tersayang ‘ditegur’ oleh seorang pengguna di laman Twitter, baru-baru ini.

Menerusi ciapan yang dimuat naik oleh pengguna dikenali Naqib Faiq, dia mengatakan sikap ‘gila’ kaum Melayu meluangkan cuti hujung minggu mereka dengan berjalan-jalan merupakan suatu penyakit.

Penyakit yang hanya dahagakan hiburan semata-mata bagi memberi ganjaran kepada diri sendiri setelah penat bekerja.

Banyak aktiviti amal boleh dibuat semasa hujung minggu

Menurut Naqib, mereka sepatutnya mengambil kesempatan dengan melakukan aktiviti amal dan bukannya sesuatu yang melalaikan diri.

Tambahnya lagi, terdapat banyak aktiviti boleh lakukan seperti  menghadiri majlis ilmu, menziarahi keluarga, membaca buku atau kerja-kerja sosial yang memberikan manfaat kepada ramai.

Orang muslim kena hidup berwawasan, bagi manfaat kepada umat

Selain itu, Naqid memberitahu setiap kehidupan orang muslim, mereka seharusnya mempunyai wawasan yang boleh memberikan manfaat kepada umat sendiri.

Jika tidak, kehidupan kita disamakan dengan orang kafir yang hanya sekadar hidup.

Manusia terpaling banyak amal

Perkongsian itu telah menerima pelbagai reaksi di kalangan warganet, di mana ramai mengkritik ‘nasihat’ dan ‘pandangan’ yang diberikan.

Hampir kesemua warganet tidak bersetuju dan bersependapat dengan kenyataan yang dilemparkan oleh Naqib sehingga melabelkan lelaki itu sebagai seseorang ‘terpaling’ banyak amal.

Kalau hidup takde kawan, jangan ajak kami

Elok je food hunting haritu…

Orang macam ni memang pelik

Bawak anak bini berjalan pun satu ibadah jugak

Beramal baik ini, skopnya luas

Takkanlah nak tunggu weekend untuk beramal?

Didoakan semoga Naqib dapat menerima kritikan di kalangan warganet dengan hati yang terbuka.

Sumber: Twitter @coolservant

Sedang memerhati anda...

Continue Reading
Advertisement