Connect with us

#brandedcontent

“Cuuu, mana anak aku!” – Gadis ini kongsi kisah ditunggu Penanggal di tepi jalan

Aku pasti setiap daripada korang mesti pernah dengar atau alami kisah-kisah seram, dan aku tahu ia suatu pengalaman yang kau tak akan dapat lupakan, tapi jarang-jarang untuk kau bercerita tentangnya.

Takut? Seram? Ya mungkin, macam tu jugaklah seperti aku. Tapi entah kenapa sepanjang PKP ni memori aku kembali teringat dengan kisah seram yang pernah terjadi pada diri aku.

Kisah ini berlaku sekitar 7 tahun lepas, sewaktu aku melanjutkan pelajaran di Sabah. Suatu hari, aku dan 3 rakan sekelas ditugaskan untuk buat assignment di Kota Belud. Macam biasalah dah dapat berjalan memang excited masing-masing. Sepatutnya kami memulakan perjalanan siang tapi sebab kawan aku Amy ada hal, so kami gerak selepas Isyak semata-mata nak ambil feel angin malam!

Setelah berhenti rehat dan mengisi minyak di Petron, akhirnya kami tiba di Kota Belud pada jam 11 malam. Namun suasana di pekan Kota Belud pada malam itu kelihatan sunyi sepi, banyak kedai sudahpun tutup dan tidak kelihatan satupun kenderaan. Pelik juga, tapi kami abaikan sahaja perasaan itu dan teruskan perjalanan.

Setibanya di satu roundabout besar, tiba-tiba aku terpandang satu susuk wajah yang memandang kami dengan dua bola matanya yang kemerahan dan rambutnya yang mengerbang kusut. Terasa bagaikan luluh jantung dan meremang bulu roma pabila mataku bertemu mata makhluk itu.

Dengan sepantas kilat, aku memecut laju menuju ke destinasi yang tidak aku ketahui. Kami menjerit ketakutan dan sesekali cuba bertenang sambil membacakan ayat Kursi. Dalam hati, hanya Tuhan sahaja yang tahu. Perasaan takut, seram dan seakan tak percaya dengan apa yang aku lihat!

Sempat aku lihat menerusi cermin sisi, kepala ‘lembaga’ itu terbang mengikuti kami sambil mengilai. Entah dari mana sumber keberanian yang datang, aku menekan pedal minyak sepenuh perasaan dan aku pasti yang aku nampak tadi adalah… PENANGGAL!

Orang Sabah panggilnya, “Balan-balan!” makhluk tanpa badan yang berkeliaran pada waktu lewat malam, mengganggu gadis-gadis. Bermacam-macam versi kisah makhluk itu pernah aku dengar daripada rakan sekelas tempatan, tapi aku buat tak endah sahaja dan kali ini aku betul-betul diganggu makhluk ini.

Aku masih meneruskan perjalanan memandu ke destinasi yang aku sendiri tidak pasti, jalan-jalan yang aku lalui masih lengang tanpa satupun kereta. Yang penting suara mengilai itu tidak lagi kedengaran! Bila rakan yang lain sudah kembali tenang, aku memberhentikan kenderaan di bahu jalan bagi menenangkan diri.

Dalam masa tak sampai 10 minit setelah aku berhenti memandu, aku lihat lagi kelibat ‘makhluk’ itu betul-betul berdiri jauh di hadapan kereta kami, tapi semakin lama dia semakin mendekat.

Tiba-tiba kami terdengar, “Satuuuu.. duaaaaa…. tiga…. cuu mana anak aku???” 

Diaaa! Diaaaaa, kembali!

Keesokannya selepas kejadian tu, kami bertiga dijumpai orang ramai tidak sedarkan diri di dalam kereta dan selepas 7 tahun berlalu pengalaman ini masih menjadi tanda tanya antara kami bertiga.

Kisah kereta kuning lalu Petron

Pengalaman ini mengingatkan aku tentang kisah seram di lebuhraya Karak yang pernah diceritakan orang ramai. Kisah sebuah kereta kuning yang memintas kenderaan lain berulang kali di lebuhraya Karak seperti juga kisah aku, namun mujurlah sebelum memulakan perjalanan aku dah isi minyak penuh di Petron.

Bila keadaan sunyi dan berseorangan ni, ditambah pula menjalani Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), pengalaman seram 7 tahun lepas itu benar-benar menghantui aku. Semalam pula, aku ada terbaca beberapa kisah seram di laman web Koleksi Mistik , lepas baca tu… sumpah! Bukan aku sorang je yang alami peristiwa yang sama, ada juga yang pernah lalui apa yang aku rasa!

Jom main!

Kat dalam web tu ada lapan jenis kisah seram yang berbeza, setiap satu kisah tu benar-benar buatkan aku seram sejuk bila membacanya, tapi berbaloi!

Kenapa aku kata berbaloi? Sebab lepas selesai membaca kelapan-lapan kisah seram ini, aku akan dapat 500 mata ganjaran Petron Miles. Memang berbaloi dan sangat mudah kerana mata ganjaran ini akan dikreditkan lepas 4 hingga 6 minggu! Pengumpulan mata ganjaran pula sah sehingga akhir tahun 31 Disember 2020.

Bagi aku segala kejadian diganggu ‘makhluk’ ini ada rahsia tersendiri, tinggal kita sebagai manusia untuk kuatkan hati dan mempersiapkan diri. Jangan biarkan diri korang diselubungi misteri…

#FuelHappyAtHome #PetronMalaysia #KoleksiMistikdenganPetron #PetronBlazeRON95

*Tertakhluk terma & syarat

 

Continue Reading
Advertisement

Trending