hubungi kami

Branded Content

Dah akhir tahun tapi masih tiada masa bayar zakat? Jangan risau, kini semuanya dihujung jari

Sudah hampir ke hujung tahun, rupanya masih ramai belum membayar zakat sehingga ke hari ini. Apabila ditanya sahaja, mesti terdapat segelintir daripadanya sibuk.

Ya, tahu ada yang sudah bayar zakat fitrah, tetapi tahukah anda terdapat banyak lagi jenis zakat yang perlu ditunaikan? 

Antaranya zakat harta seperti Zakat Pendapatan, Zakat Perniagaan, Zakat Wang Simpanan, Zakat Emas & Perak, Zakat Pelaburan & Saham, Zakat KWSP, Zakat Tanaman Padi, Zakat Penternakan, Zakat Takaful, Zakat Harta Galian dan Zakat Karun.

Adalah tidak rugi jika anda menunaikan zakat harta terutamanya bagi membantu ribuan mereka dalam kesusahan seperti fakir, miskin, mualaf serta asnaf yang lebih memerlukan.

Untuk makluman, zakat harta merupakan zakat yang dikenakan terhadap harta-harta tertentu dan syarat-syarat tertentu di mana 2.5 peratus dari jumlah keseluruhan harta yang perlu dizakatkan. Hukum membayar zakat harta juga wajib kerana ia adalah salah satu jalan untuk kita menjaga kebajikan saudara sesama Islam di sekeliling kita seiring dalam menjaga ekonomi Islam ke arah yang lebih maju.

Cumanya, zakat harta ini boleh dibayar pada bila-bila masa sahaja dan tidak tertumpu kepada sesuatu tempoh seperti zakat fitrah di bulan Ramadhan.

Tiada masa? Jangan risau, semuanya dah mudah….

Mesti ada yang risau kerana tidak mempunyai masa untuk pergi membayar zakat, kan? Maklumlah, selalunya kita akan mencari amil untuk membayar zakat. Tapi, dengan teknologi, anda dapat membayar secara atas talian yang pastinya merupakan salah satu pilihan yang bijak.

Tak susah mana pun, dengan melayari Zakatselangor.com.my, semua pembayaran serta info semasa berkenaan zakat dapat diakses dengan mudah.

Tak percaya dan tak tahu? Baiklah, kalau nak tahu sebenarnya Lembaga Zakat Selangor dah bantu kita semua dalam memudahkan urusan zakat terutama warga Selangor yang sentiasa sibuk dengan kerjaya masing-masing. Prihatin dengan kekangan masa, kini segala urusan zakat dapat diselesaikan dengan mudah apabila wujudnya portal one stop centre.

Semuanya mudah untuk diakses dihujung jari sahaja termasuk cara nak ketahui bayaran zakat yang perlu dilunaskan.

Macam mana nak kira? Jangan risau, kalkulator Zakat kan ada…

Mungkin masih ada di antara agak samar berkenaan pengiraan zakat. Jangan khuatir, melalui portal LZS dan aplikasi Zakat Selangor, segalanya akan lebih mudah.

Mudah yang macam mana tu? Senang je, anda cuma perlu buka laman utama portal atau Aplikasi Zakat Selangor kerana kalkulator yang zakat sediakan amat memudahkan orang ramai mengira jumlah yang perlu dibayar mengikut gaji serta beberapa kriteria lain yang perlu diambil kira. Kalkulator zakat akan mengesahkan bahawa anda layak membayar zakat ataupun tidak.

Kemudian, anda boleh bayar zakat secara atas talian melalui laman sesawang rasmi iaitu secara Direct Debit atau pun secara online tau! Tak perlu lagi beratur panjang di cawangan atau susah payah mencari Amil untuk mengira zakat.

Zakat lancar Kempen Kongsi Rezeki Dengan 2.5%, pembayar dapat pulangan menarik!

Syok-nya sebelum 31 Disember ini, pembayar zakat di Selangor berpeluang memenangi hadiah menarik seperti Sijil Simpanan Premium BSN dalam Kempen Kongsi Rezeki dengan 2.5% tau!

Wuish, bila lagi nak dapat peluang keemasan di mana anda dapat meraih ganjaran dunia akhirat ini? Inilah masa yang tepat sekali! Masih ada banyak masa lagi untuk anda merebut peluang ini. 

Oh ya, sebelum terlupa, anda boleh ikuti media sosial rasmi Zakat Selangor bagi mengikuti sebuah rancangan yang membincangkan isu dan topik hangat berkaitan zakat iaitu Sembang LZS. Segala permasalahan zakat, akan dirungkaikan bersama.

Jadi, tunggu apa lagi? Jom bayar zakat! Sambil-sambil tu dengar perkongsian ilmu mengenai zakat. Nak tahu maklumat lanjut, layari https://jom.zakatselangor.com.my

PERHATIAN: Pihak Oh My Media tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak Oh My Media juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Sedang memerhati anda...

Sambung Baca
Advertisement