Connect with us

#viral

Imam panik mikrofon tak bunyi, syukur pakcik jadi ‘hero’ masa tarawih

Masalah teknikal memang tidak boleh dielakkan! Bagi imam di masjid atau surau, mikrofon tiba-tiba tidak berbunyi juga menjadi mimpi ngeri kerana para jemaah tidak dapat mendengar bacaan yang dialunkan.

Begitulah situasi dilalui oleh seorang lelaki, Furqan Fawwaz apabila mikrofon yang dipasang pada dirinya tiba-tiba tidak berfungsi ketika menunaikan solat tarawih, Isnin lalu.

Detik mendebarkan…

Menerusi sebuah posting video di laman Instagram, dia yang juga penyanyi nasyid menyifatkan situasi berkenaan ibarat pengalaman ngeri bagi tahun ini sepanjang menjadi imam.

“Pengalaman ngeri tu berlaku tahun ni rasanya, imam je yang faham perasaan mic tak bunyi, dalam hati macam-macam dah fikir “macam mana jemaah belakang nak dengar suara aku? pakai suara hati?”…
“Memang taklah kann..haha nasib baik bilal selamatkan. Sebelum-sebelum ni imam di masjid lain pernah blackout itu lebih menakutkan,” tulisnya.

Rakaman video hampir satu minit itu memaparkan seorang pakcik yang juga bilal di situ terpinga-pinga memikirkan para jemaah yang belum bersedia, sedangkan Furqan sudah mula melafazkan takbiratul ihram.

Bilal tersebut kemudian dengan pantas mendekati imam berusia 23 tahun itu dan menekan butang mikrofon yang ada di dalam poket jubah sebelum suara Furqan bergema di seluruh masjid berkenaan.

Meninjau ke ruangan komen, rata-rata netizen memuji gelagat ‘comel’ pakcik berkenaan yang peka terhadap persekitaran sekali gus memudahkan urusan orang lain.

Pakcik bilal kiriman Tuhan!

Comelnya pakcik tu! Rindu ayah…

Dia hero sebenar! Kirim salam

Alhamdulillah, nasib pakcik tu peka

Memang tak tentu arah kalau jadi macam ni! Nasib baik ada bilal yang jadi penyelamat keadaan. Harap lain kali imam boleh ‘test-test’ dulu sebelum guna.

Sumber: Instagram Furqan Fawwaz

Continue Reading
Advertisement