Connect with us

#celeb

“Kalau saya tak pandai berlakon, tak berani ambil watak utama.” -Nabila Huda

Sejak kebelakangan ini, semakin ramai infleuncer ataupun selebriti media sosial yang beralih bidang menjadi pelakon.

Hanya berbekalkan follower yang ramai di media sosial, wajah mereka terus menjadi penghias televisyen apabila digandingkan dengan pelakon-pelakon hebat.

Sebagai penonton, pastinya akan melihat kecanggungan mereka yang berbakat dan masih bertatih membawakan watak lakonan.

Jadi, menerusi Mstar, pelakon senior, Nabila Huda menyarankan kepada para infleuncer untuk mengikuti dahulu kelas lakonan sebelum muncul di kaca TV.

Belajarlah berlakon dahulu

Menurut Nabila atau mesra disapa Abil, selebriti media sosial ini perlu ada asas lakonan terlebih dahulu. Jadi, jika pihak produksi tetap mahukan mereka, persediaan awal seperti memberikan kelas lakonan sebelum pengambaran harus dilakukan.

“Saya sarankan penerbit, kalau nak ambil influencer berlakon dan digandingkan dengan pelakon senior, bagilah mereka kelas lakonan, macam kami berlakon drama kena rehearsel dua bulan.”
“Buat kelas online ke, sekurang-kurangnya asah bakat lakonan dahulu, stesen TV suka ambil influencer sebab boleh promosi drama, kita tak kisah pasal berapa banyak follower dia.”
“Yang influencer ni pun kena lah keluar duit untuk kelas lakonan, jadi bila masuk set mereka dah dalam keadaan yang bersedia dan tidak menyusahkan pelakon senior.” jelasnya semasa sidang media drama Diva Popular.

Biasakan diri depan kamera baru ambil watak utama

Tambah dramatis itu lagi, para pelakon baru perlu membiasakan diri di hadapan kamera terlebih dahulu supaya tidak terlihat kekok. Mereka juga harus diberi peluang beberapa kali sebelum memerankan watak utama.

“Bagi saya, pelakon baru kena bagi mereka biasakan diri berada di depan kamera supaya nampak tak kekok dan bagi mereka beberapa pengalaman terlebih dahulu,” katanya.

“Libatkan maruah juga tau…”

Lambakan influencer yang menjadi pelakon ketika ini sedikit sebanyak membuatkan netizen bersuara dan tidak senang dengan perkara itu. Mutu lakonan yang agak ‘kelaut’ membuatkan drama berkenaan viral disebabkan kritikan negatif.

Jadi, Nabila merasakan hal tersebut sebagai satu maruah yang perlu dijaga.

“Ia melibatkan maruah juga tau…tak kesian ke tengok orang yang tak pandai berlakon ni jadi watak utama. Kalaulah saya, sebagai infleuncer yang baru dan tidak pandai berlakon, tak berani nak ambil watak utama.”
“Saya tak akan ambil untuk jadi terkenal. Yang penting perlu tahu betul ke pilihan yang dibuat tu? Ataupun buat latihan lakonan supaya berani bawa watak itu,” ulasnya.

Terdahulu, beberapa influencer yang mempunyai pengikut yang ramai di media sosial telah terjun menjadi pelakon serta penyanyi walaupun bakat yang mereka miliki masih lagi perlu diasah.

Hal ini pastinya mengecewakan ramai peminat industri hiburan Tanah Air kerana kualiti bakat seorang penghibur semakin merundum ekoran sesetengah pihak lebih memilih populariti berbanding kualiti bakat seseorang.

Sumber: Mstar (Ali Toupan Rajalee)

Trending