Connect with us

#news

Karnival Kerjaya Keluarga Malaysia, platform ‘mengintai’ peluang pekerjaan

Sejak pandemik COVID-19, kita semua sedia maklum ramai yang hilang kerja bahkan hilang punca pendapatan, malah kesannya lepasan graduan pun turut tersangkut untuk mencari kerja.

Jadi, dengan adanya karnival kerjaya MYFutureJobs Keluarga Malaysia di Program 100 Hari Aspirasi Keluarga Malaysia (AKM) berlangsung empat hari pada 9 hingga 12 Disember 2021 bermula jam 9 pagi hingga 10 malam di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC).

Lebih menarik, program yang diadakan turut menampilkan 98 jualan gerai usahawan dan 24,300 peluang pekerjaan ditawarkan daripada kalangan 75 majikan yang mengambil bahagian dalam Karnival Kerjaya sepanjang empat hari AKM.

Ini semestinya mampu membuka lembaran baru kepada pencari kerja lebih lagi buat graduan baharu di luar sana.

Fuh, mesti ramai pengunjung yang datang boleh menarik nafas lega sebab diberi peluang pekerjaan sekaligus dapat menjana kembali pendapatan korang.

Dengar kata, karnival ni antara yang paling banyak menerima pengunjung bahkan hari pertama je dah melepasi sasaran.

Teruja didedahkan dengan aktiviti kerjaya

Nik Khairatul Amaliah Mohd Nasir, 19, dia teruja untuk datang ke Program 100 Hari Aspirasi Keluarga Malaysia kerana pelbagai maklumat boleh diperolehi.

Katanya, maklumat itu tidak terhad kepada pencapaian setiap kementerian dan agensi semata-mata kerana sektor kerjaya juga ada.

Yelah, katanya sebagai bakal graduan dia pun risau bila dapat tahu sekeliling ramai senior-senior yang tak dapat kerja tetap lagi.

Jadi, peluang untuk ke karnival kerjaya MYFutureJobs Keluarga Malaysia digunakan sebaiknya untuk mencari pendedahan awal tentang selok-belok pencarian kerja.

Pelbagai maklumat diperolehi!

Muhammad Afiq Syazwan Farizal, 21, bersama Harrez Zafwan Danial Herman, 19, pun memperakui banyak maklumat dorang berdua dapat seharian di Program 100 Hari AKM.

Pelbagai aktiviti kerjaya dan pendidikan yang dianjurkan berjaya menarik minat golongan muda untuk hadir ke Program 100 Hari Aspirasi Keluarga Malaysia di KLCC.

Pastinya, dua adik kacak ni rasa bertuah apabila dapat menghadirkan diri ke program sebegini, macam-macam maklumat yang dapat. Ini bukti kerajaan tidak pinggirkan orang muda.

Peluang kerjaya ada, peluang masuk IPT pun ada

Najwa Qistina Rasman, 19, pula mencadangkan selain kawan-kawan nak cari kerja, yang nak masuk IPT pun sesuai datang memandangkan terdapat peluang dan pendedahan untuk melanjutkan pendidikan menerusi segmen Jom Masuk IPT.

Graduan baharu perlu datang ke Karnival Kerjaya Keluarga Malaysia ini kerana pelbagai peluang terhidang selain mendapat bimbingan daripada agensi terlibat untuk sesi temuduga.

Jadi, bagi yang nak cari kerja, harap korang rebutlah peluang untuk datang temu duga pelbagai kategori pekerjaan. Terima Kasih kerajaan kerana sangat prihatin!

PM sampaikan surat tawaran masuk universiti!

Selain itu, sempena hari kedua program 100 Hari Aspirasi Keluarga Malaysia, Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob hari ini menyampaikan surat tawaran kemasukan ke universiti, Politeknik dan Kolej Komuniti kepada pelajar di bawah program ‘Jom Masuk IPT’

Antara surat tawaran yang disampaikan Perdana Menteri adalah kemasukan ke Universiti Teknologi Mara (UiTM), Politeknik dan Kolej Komuniti.

Continue Reading
Advertisement