hubungi kami

Selebriti

“Nak kritik biar ada ilmu..” – Penerbit filem Gadis Jolobu saman YouTuber?

Selepas beberapa hari tayangan, filem Gadis Jolobu The Movie meraih perhatian ramai apabila seorang YouTuber tampil mengulas karya tersebut dengan memberikan rating ‘infinity sh*t’ (sangat teruk).

Bagaimanapun, ulasan diberikan mengundang padah apabila pihak penerbit mahu mengambil tindakan undang-undang terhadap YouTuber berkenaan.

Menurut laporan BH Online, Pengasas Bersama Zebra Studio dan Penerbit Eksekutif iaitu Saraleana Nattaya Azmi sudah berbincang dengan pihak peguam bagi mengambil tindakan selanjutnya.

“Saya tidak tahu siapa YouTuber ini? Adakah mempunyai kelayakan mengkritik filem?
“Kalau YouTuber ini pengkritik filem berkelayakan dan ada ilmu perfileman, saya mungkin boleh mempertimbangkan kritikan diberikan.
“Tetapi, lontaran bahasanya bukan cerdik pandai seperti pengkritik filem. Jadi, saya dan CL Hor (pengarah) juga mempunyai hak mempertahankan maruah dan karya dihasilkan.
“Saya sudah berbincang dengan peguam untuk mengambil tindakan saman. Tunggu surat saman akan sampai, tidak lama lagi,” katanya.

Saraleana Nattaya berkata, semua orang boleh membuat ulasan filem tetapi perlu menggunakan bahasa beradab agar tidak mengguris hati pihak tertentu apatah lagi penerbit sudah mengeluarkan bajet jutaan ringgit.

“Saya mungkin penerbit baharu, tetapi saya tidak terasa disebabkan mempunyai sokongan kuat. Cuma, saya risaukan penerbit baharu yang mungkin tiada sokongan seperti saya.
“Saya percaya pasti ada yang luntur semangat apabila filem menjadi mangsa kritikan. Adakah YouTuber ini layak memberi kritikan filem dengan bahasa tidak beradab seperti ini?
“Caranya salah kerana apa yang ditulis adalah fitnah. Nak kritik biarlah ada ilmu filem, bukan berdasarkan serangan peribadi,” ujarnya.

Sebelum ini, YouTuber dikenali sebagai Zhafvlog mengulas filem yang mengetengahkan dialek Negeri Sembilan itu seperti karya ‘tidak berguna’ di laman Twitter.

“Buat malu orang Negeri Sembilan je. Plot takde, lawak takde. Apa? Muzikal? Kepa*a ayah kau! Apa teruk sangat pengarah filem ni?
“Nasihat saya berhenti jelah buat filem. Membazir duit penaja je! Gambar bukan main lawa, cerita eh hauk!
“Saya dah lama tak marah-marah tengok filem, betul-betul mencabar kesabaran saya filem ni. Dah la lawak lucah buat malu je ditunjuk-tunjuk punggung. 
“Takkan takde seorang pun yang tegur benda ni? Ya Allah ya Tuhanku, kau berhentilah buat filem,” kritiknya.

Selain Datuk Hattan, filem tersebut dibintangi oleh Khir Rahman, Joey Daud serta memperkenalkan pelakon baharu, Ahirine Ahirudin.

Sumber: BH Online (Fatin Farhana Ariffin) , Twitter @zhafvlog

Sambung Baca
Advertisement