Connect with us

#viral

Sekolah tepi sawah, anak murid bersidai di tingkap bila mesin padi ‘mengaum’

Hidup dalam suasana kampung yang dihiasi dengan lapangan pemandangan sawah padi sememangnya satu ketenangan untuk warga desa.

Bukan itu sahaja, bunyi mesin padi yang sering ‘mengaum’ ketika musim menuai benar-benar menarik perhatian sesiapa sahaja yang berada berdekatan kawasan tersebut.

Namun begitu, jika sawah padi berada berhampiran dengan kawasan sekolah, ia sedikit sebanyak menghadirkan satu situasi meriah untuk para pelajar.

Lima minit tengok, lepastu kita sambung…

Menerusi perkongsian seorang guru, Fazly Hafiz Yahya yang dimuat naik ke laman Facbook TcherCollection, dia telah menceritakan keadaan yang berlaku didalam kelas jika murid-muridnya terdengar mesin padi di sebelah bilik darjah.

Terus bangun jengah tingkap tengok mesin padi

Menurut guru tersebut, anak muridnya secara spontan akan bangun apabila terdengar deruan mesin padi dan menjengah ke luar tingkap bagi melihat jentera itu melepasi bilik darjah mereka.

Oleh sebab itu, Cikgu Fazly akan memberikan lima minit tempoh untuk mereka melihat kawasan sawah padi sebelum sesi pembelajaran dimulakan semula.

Suasana menarik itu telah dirakam di sebuah sekolah di negeri Perlis iaitu antara negeri pengeluar beras di Malaysia. Walau bagaimanapun, situasi ceria itu langsung tidak menggangu sesi pembelajaran kerana mereka sudah sebati dengan takwim sawah padi setiap tahun.

Berangin je, nyaman dalam kelas

Sehubungan dengan perkongsian tersebut, rata-rata warganet telah meninggalkan pelbagai maklum balas mengenai suasana itu. Rata-rata mengakui bahawa turut tertarik untuk melihat mesin padi jika bersekolah di kawasan tersebut.

Lebih-lebih lagi jika dibesarkan di kawasan sawah padi yang sememangnya mendamaikan dan sudah tentu mereka mengakui merindukan bunyi bising mesin padi.

Ni baru guru menjiwai murid

Jangan kata murid, cikgu pun teruja tengok mesin padi

Tak sabar nak tangkap ikan lah tu

Sumber : TcherCollection, Fazly Hafiz Yahya

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending