Connect with us

#brandedcontent

Susah nak tahu kucing korang sihat atau tak? Jom baca tips mudah ini!

Kucing adalah haiwan peliharaan yang sangat istimewa. Kadangkala mereka senang untuk difahami, tapi selalunya tingkah laku mereka diselubungi ‘misteri’.

Ini kerana kucing merupakan haiwan yang kuat serta bijak menyembunyikan masalah kesihatan.

Sebagai penjaga dan pencinta kucing, pasti korang ingin tahu cara menilai kesihatan ‘si bulus’ kesayangan korang.

Jadi, untuk mengetahui sama ada kucing korang sihat atau tidak, korang kena peka dan perhatikan tanda-tanda di bawah ini terlebih dahulu.

#1 Teruja bila tiba waktu makan

Kucing yang sihat akan sentiasa bersemangat saat tiba waktu makan. Cara mengenalinya adalah bila kucing menggeserkan badan pada kaki korang dan membawa korang ke arah tempat makanan biasa dihidangkan.

Sementara itu, kucing yang tidak sihat hilang selera makan dan tidak membuang air besar seperti biasa.

#2 Sistem pencernaan yang baik

Kucing sihat mempunyai sistem pencernaan yang baik. Macam mana nak tahu? Hah, ia boleh dikenalpasti melalui najis si bulus korang!

Bentuk ideal najis kucing adalah kecil, padat dan lonjong. Dari segi warna dan tekstur pula, najis sihat berwarna coklat gelap dan kelihatan pejal tetapi tidak keras.

Najis kecil dan tidak berbau menandakan segala nutrisi dalam makanannya diserap dengan baik dan menunjukkan bahawa usus kucing korang sihat.

#3 Rancak & aktif ketika bermain

Biarpun tabiat kucing mungkin akan berubah seiring usia, kucing yang sihat kekal aktif dan suka bermain. Tak kiralah mengejar mainan atau melompat dan berlari kesana-sini.

Sebaliknya pula jika si manja korang tidak sihat, ia cenderung menunjukkan simptom tidak bermaya atau tidak berminat dengan sebarang aktiviti yang biasa dilakukan oleh seekor kucing seperti berlari dan bermain.

#4 Bulu berkilau bak bintang, mata bersinar seperti permata

Salah satu tanda paling mudah untuk kenal pasti kucing korang sihat adalah dengan melihat penampilan bulu pada badannya. Biasanya, kucing yang sihat memiliki bulu yang bersinar dan bersih.

Selain itu, matanya juga kelihatan cantik dan bersinar!

Kalau nak si manja korang sihat, benda paling utama yang perlu dititikberatkan adalah kandungan nutrisi yang disajikan dalam makanannya.

Namun, masih ramai yang ambil mudah berkenaan perkara ini dan tidak kisah tentang pemakanan kucing mereka. Asalkan makanan kucing, semua boleh. Jangan macam tu!

Makanan berkualiti untuk si manja tersayang!

Tanggapan sebegitu bukan sahaja boleh membahayakan kesihatan kucing korang, malah makanan tidak berzat atau mengandungi banyak pengawet mungkin akan menyebabkan penyakit kronik terhadap kucing seperti batu karang dan sebagainya.

Sebab itulah pentingnya pemilihan makanan yang berkualiti tinggi buat meow korang.

Tapi disebabkan terlalu banyak pilihan makanan kucing di pasaran, korang mesti pernah mengalami masalah ini: susah nak cari makanan yang selamat dan bernutrisi buat kucing kesayangan korang, betul tak?

Jangan risau, nah kami share makanan yang terbaik untuk kucing korang!

Purina ONE, pilihan terbaik untuk si bulus yang sihat dan cergas

Diperkaya dengan bahan berkualiti tinggi, PURINA ONE adalah makanan kucing premium yang dijamin lazat serta memenuhi keperluan nutrisi kucing korang supaya kekal sihat sepanjang masa!

Dengan makanan PURINA ONE, korang boleh lihat perbezaan ketara dengan kucing korang ni seawal 3 minggu saja tau!

Saksikan Perubahan Ketara Kucing Korang dalam masa 3 MINGGU sahaja!

Dalam tempoh 3 minggu sahaja korang boleh nampak perubahan ketara terhadap kesihatan kucing korang tau! Antaranya:

  • Hari pertama: Selera makan bertambah
  • Minggu pertama: Lebih bertenaga dan cergas
  • Minggu kedua: Sistem pencernaan yang sihat
  • Minggu ketiga: Bulu berkilau, kulit sihat dan mata bersinar

Lihatlah perbezaan ketara kucing-kucing ini selepas menggunakan PURINA ONE!

Perbezaan ketara 3 minggu pada Omey, kucing bulu pendek

Kredit gambar: Ellena Razak (Semenyih)

Perbezaan ketara 3 minggu pada Momo, kucing bercorak calico

Kredit gambar: En Zainal Baharom (Kajang)

Perbezaan ketara 3 minggu pada Yuki, kucing bulu panjang

Kredit gambar: Fatin Nor Hanani Md Isa (Petaling Jaya)

Nak saksikan perubahan dengan kucing korang sendiri? Sahutlah cabaran 3 Minggu bersama PURINA ONE!

Langkah mudah untuk menyertai Cabaran 3 Minggu PURINA ONE:

  1. Daftar maklumat korang melalui borang disediakan di sini
  2. Muat naik gambar kucing korang di laman sosial dan jawab melalui kapsyen “Saya ingin menyertai #Cabaran3Minggu #PurinaONEMY kerana…”
  3. Masukkan pautan/URL dalam borang

Lepas korang isi borang untuk mengikuti cabaran 3 minggu bersama PURINA ONE, korang berpeluang untuk memenangi kit #Cabaran3Minggu buat si comel kesayangan.

Dalam tu ada bekalan makanan PURINA ONE selama 3 minggu! Wow! Tunggu apa lagi? Cepat daftar sekarang!

Bukan itu sahaja, bila dah dapat kit, korang juga berpeluang menjadi DUTA PURINA ONE dan boleh memenangi bekalan makanan PURINA ONE selama 1 tahun tau! Best kan?

PURINA ONE bukan sahaja menyihatkan tapi lepas ni gerenti korang makin disayangi si bulus korang~

Untuk maklumat lanjut, layari LINK ini.

"Manusia itu asalnya dari tanah, makan hasil tanah, berdiri di atas tanah, akan kembali ke tanah. Kenapa masih bersifat langit?" - Hamka

Continue Reading
Advertisement

Trending