Connect with us

#celeb

Tak mampu tahan sebak, PU Azman luah rindu pada arwah ibu

Pendakwah bebas, Azman Syah Alias atau lebih dikenali sebagai Pencetus Ummah (PU) Azman berkongsi isi hati mengenai kerinduan terhadap ibunya Fatimah Taat yang telah meninggal dunia pada 2017.

Menerusi laman Instagram, pendakwah berusia 39 tahun itu memuat naik sekeping gambar memaparkan dirinya mengesat air mata di sebuah program televisyen untuk siaran Astro Warna.

Kerinduan itu diluahkan pada sebuah posting sehingga berjaya mengundang sebak peminat dan pengikutnya yang membaca luahan tersebut.

Mak…

Aku sering lelah tanpa kamu.
Dihimpit kenangan.
Rindunya tiada penghujung.
Orang melihat aku ketawa mak.
Tapi jiwa ini sering berkaca
menahan tangis.
Aku tak pernah memaafkan diriku mak
kerana tak menemanimu tidur malam itu,
kerana ku kira kita masih ada waktu.
ternyata itu malam terakhir
aku mendengar nafasmu.
Aku pernah menjadi bayi kamu mak.
Dan selamanya aku bayi kamu.
Dan mak..
Aku takkan pernah lupa
saat pandanganku tak berkedip
melihat papan terakhir menutup
pusaramu.
Moga Tuhan temukan kita mak.

Walaupun tiga tahun telah berlalu, itu antara bait-bait puitis yang dizahirkan tulus untuk arwah ibunya malah mengimbau kembali kenangan terindah bersama Allahyarham.

View this post on Instagram

Aku takut kehilangan, semua orang takut kehilangan. . Tapi bila Allah takdirkan sebuah kehilangan, rupanya Allah nak anugerahkan sebuah rasa. RINDU. Rindu yang menyingkap kenangan. . Masa Mak ada dulu, dia masakkan lauk kegemaranku. Masak lemak cili api tenggiri, sambal ikan selar dan sayur goreng tanpa seafood. . Sekarang ni akak yang selalu masakkan untuk aku. Persis masakan Mak. . Aku dibesarkan oleh beberapa wanita agung. Mak panggil aku adik. Kalau dia mengamok, dia panggil nama penuh. . Dulu kalau mak naik hantu, dia kejar aku dengan rotan. Aku cari meja. Berlari keliling meja. Akak akan back up. . Dulu kalau nak tinggalkan Mak masa nak balik rumah aku, Mak akan berdiri di muka pintu sambil lambai aku. Sampai hilang dari pandangan, dia masih berdiri dengan tenaga tuanya. . Sekarang ni Mak yang tinggalkan aku. Macam nak masuk dalam perut Mak balik. Taknak pergi ke mana-mana. . Sekarang ni, kalau nampak wanita wanita tua, memang aku jatuh sayang, sebab teringat mak. Aku anggap mereka macam mak aku. . Harapan aku tinggi. Nak jumpa mak di sana. Tapi tak tahulah ke mana Tuhan letak aku nanti. Tapi selagi masih hidup, aku cuba usaha terbaik untuk diri sendiri dan doa terbaik untuk mak. . Aku pun tak pasti Mak tahu ke tak yang kat tengkuk aku ada taik lalat. . Sekarang ni aku masih ada Abah. Mak jangan risau Mak, Abah takder awek lain. Tukang foto @zrq.zqn

A post shared by PU Azman (@puazmanofficial) on

Warganet turut berkongsi rasa sebak selain menitipkan kata-kata semangat buat pelakon drama Lelaki Kiriman Tuhan itu yang menyifatkan beliau perlu kuat menerima takdir kehilangan insan tersayang.

Rindu tiada penghujung

Saya pun rindu arwah ibu!

Sedih tengok Cik Man menangis…

Moga dipertemukan di syurga tertinggi

Hidup tanpa ibu memang pilu

Cik Man kuat, jangan sedih!

Sumber : PU Azman

Continue Reading
Advertisement

Trending