Connect with us

#vvip

Tiada ‘bodyguard’, saf VIP.. Perdana Menteri solat Jumaat di barisan belakang

Tindakan Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang menunaikan solat Jumaat di saf belakang di Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin, Putrajaya hari ini mengundang perhatian netizen di media sosial.

Seorang pengguna aplikasi TikTok, @rahimazhari berkongsi satu video memaparkan Ahli Parlimen Bera itu dilihat hadir seorang diri tanpa diiringi kawalan protokol daripada pegawai-pegawai kerajaan.

@rahimazhari

Semoga Allah memberkati pemimpin2 🇲🇾 #fyp #malaysia

♬ Emotional Cinematic Sad Violin and Piano – ISAo

“Nak tanya semua, kenal tak siapa dekat dalam gambar ini? Tadi saya solat Jumaat di Masjid Putrajaya, saya nampak susuk tubuh ini masya-Allah, dia masuk masjid…
“Mula-mula saya tak perasan siapa dia tapi bila dia dah bentang sejadah solat sunat dekat situ sebelum solat Jumaat, dalam hati saya macam Ya Allah, ini dia (Ismail Sabri). 
“Lama saya tengok, betul dia.. lepas tu baru saya terfikir, mashaallah dia antara pemimpin tertinggi dekat negara kita ini.
“Masuk masjid dalam keadaan ramai orang, takde esscort apa-apa, tak ada apa-apa keistimewaan dibawa bodyguard ke apa, bawa ke saf depan ke tak ada. Kalau dia lambat, duduk di saf belakang sama macam rakyat biasa,” katanya.

Dia yang juga pendakwah bebas berkata, tindakan itu adalah contoh terbaik yang perlu diikuti kerana mengamalkan kepimpinan penuh merendah diri dimana tiada beza dengan golongan biasa ketika beribadah kepada Allah SWT.

Selain itu, RTM, Khairol Azwan Arba yang turut menunaikan solat di situ ada memuat naik satu posting di laman Instagram memuji tindakan Ismail.

“Terbaiklah YAB Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri pun tak kisah duduk belakang dengan kami. #Respect,” tulisnya.

Tahun lalu, Ismail pernah berkongsi foto dirinya yang lewat tiba di masjid untuk solat Jumaat namun bersyukur masih terdapat ruang kosong di barisan hampir belakang bagi menunaikan kewajipan sebagai hambaNya.

Sumber: TikTok @rahimazhari , Instagram Khairol Azwa Arba

Continue Reading
Advertisement