hubungi kami

TikTok

Harga RM5 dikatakan mahal, peniaga nasi lemak daging ralat sikap pelanggan

Harga barang yang semakin mahal sememangnya membuatkan kebanyakan rakyat Malaysia terbeban. Langkah paling mudah untuk menjimatkan kos makan adalah dengan memasak juadah di rumah.

Namun begitu, bukan semua berkesempatan untuk memasak memandangkan ramai yang tergesa-gesa pergi mencari rezeki di awal pagi.

Peniaga dengan ralat sikap pelanggan

Jadi, membeli sahaja makanan di luar adalah pilihan utama mereka. Akan tetapi, sebagai pembeli kita seharusnya peka dengan kos pembuatan makanan tersebut dan tidak terus menuduh penjual sengaja meletakkan harga yang tinggi untuk juadah yang mereka jual.

Hal ini dialami sendiri oleh seorang pengguna TikTok dikenali sebagai @toklee_grandpader yang merupakan peniaga nasi lemak apabila jualannya dikatakan mahal sedangkan harga yang diletakkan agak murah berbanding portion yang diberi.

@toklee_granpader

dah letih nk hadap semua ni. tolong atok share hal ni. #cyzbca #fypage #viraltiktok

♬ original sound – toklee_granpader – toklee_granpader

Harga RM3 tetap ada lauk daging

Ujarnya, dia sudah letih menjawab persoalan pelanggan yang tidak sudah-sudah membandingkan harga nasi lemaknya sedangkan mereka tahu dia menjual nasi lemak dengan lauk daging sambal.

“Dah letih nak hadap semua ni. Untuk mak cik atau pak cik bawang, atok nak cuba buka mentaliti semua. Ni ada 2 nasi lemak. Telur, kacang, ikan bilis, timun. Semua sama kecuali kuantiti lauk daging. Untuk yang sedikit, ada yang jual RM3.” 

Harga RM5 portion lagi besar

“Dan untuk yang daging banyak macam ni, atok jual RM5 (gambar bawah). Memang sama, tapi cubalah tengok portion dia. Daging yang ni banyak mana, yang tu banyak mana. Kalau hampa nak cakap RM3 murah, memang lah murah sebab RM3, dia letak lauk sedikit.
Yang daging banyak tu, atok jual RM5. Tengok lah banyak mana daging dia. Hampa jangan lah cakap mahal. Untuk orang yang suka bawa mulut tak elok tu, cubalah tengok balik daging atok banyak mana. Hampa tahu ke daging sekilo berapa yang hampa nak cakap mahal tu?”luahnya.

Janganlah kata mahal

Jelasnya lagi, dia tidak kisah andai mahu membeli nasi lemak yang lebih murah, namun janganlah mengatakan nasi lemak yang dijual mahal sedangkan mereka tahu lauk-lauk yang ditambah di dalamnya tidak sama dengan nasi lemak kosong.

“Hampa nak pilih nasi lemak murah, atok boleh terima tapi janganlah cakap atok jual mahal. Hampa faham tak keadaan atok ni macam mana. Hampa nak compare harga nasi lemak atok RM5 dan nasi lemak orang jual RM3 boleh, tapi tengoklah portion dia sekali lagi. Tolonglah jangan bawa mulut. Jangan nak jatuhkan periuk nasi atok sebab atok berniaga,” ujarnya.

Tambahnya, dia boleh sahaja menjual nasi lemak dengan harga yang murah namun dia lebih memikirkan tentang kualiti serta kepuasan pelanggan tiap kali menikmati masakannya.

“Atok boleh jual RM3, tapi hampa puas ke makan kuantiti lauk sedikit macam tu? Atok nak jual daging banyak supaya hampa boleh kenyang sampai tengah hari,”katanya lagi.

Mana nak dapat harga murah macam ni

Menjengah ke ruangan komen, rata-rata warganet dilihat menyokong apa yang dikatakan peniaga terbabit kerana faham harga barangan masak sekarang mahal.

Bahkan mereka merasakan harga tersebut bersesuaian dengan portion yang diberi kerana nasi lemak berlaukan daging atau sebagainya kadang-kala jauh lebih mahal berbanding yang dijual oleh peniaga berkenaan.

Kira murah sangat la ni

Nasi lemak kosong pun RM2.50 sebungkus tau

Dekat sini harga daging je dah RM5

Ni bukan konten

Sumber: TikTok @toklee_grandpader

 

 

PERHATIAN: Pihak Oh My Media tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak Oh My Media juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.
Sambung Baca
Advertisement