Connect with us

#viral

Muka ‘macam’ Melayu, lelaki letak IC siap2 atas meja risau dituduh tak puasa

Malaysia merupakan sebuah negara yang didiami oleh masyarakat berbilang bangsa dan pelbagai latar belakang agama.

Sebagai bukti, di bulan Ramadan ini, ramai individu bukan beragama Islam prihatin  dengan rakan-rakan mereka yang sedang menunaikan ibadah puasa.

Ada yang ‘segan’ untuk makan di hadapan rakan-rakan mereka yang beragama Islam kerana menghormati agama masing-masing.

Kadangkala itu, sehingga orang yang berpuasa berasa bersalah seolah-olah menghalang mereka menikmati waktu makan.

Bukan itu sahaja, oleh kerana peraturan ditetapkan di mana orang Islam tidak boleh makan di tempat awam ketika berpuasa, ia turut memberi kesan kepada segelintir masyarakat bukan Islam yang memiliki wajah seperti orang Melayu.

Ajak rakan bukan Islam keluar beli barang…

Begitulah seperti kisah yang dikongsi oleh seorang pengguna TikTok @nick_sohide ini ketika dia mengajak rakannya yang bukan beragama Islam keluar membeli barang.

@nick_sohide

Si kawan!……

♬ Laughing – Gianluca Marino

Lapar sangat, rakan makan dulu sambil letak IC atas meja

Menerusi video tersebut, kelihatan dia dan rakannya itu sedang duduk di restoran ‘Subway’ setelah selesai membeli barang.

Disebabkan waktu berbuka masih lambat, lelaki itu hanya duduk menemani rakannya yang sudah tidak dapat menahan lapar.

Bagaimanapun, wajah rakannya yang sedang makan itu kelihatan gusar kerana mukanya mirip seperti seorang lelaki Melayu.

Takut jika dirinya disalah anggap tidak berpuasa dan ditangkap oleh pihak berkuasa, dia pun meletakkan kad pengenalan (IC) di atas meja sebagai bukti dirinya bukan beragama Islam agar tiada yang salah faham.

Mesti pernah kena tegur sebab muka macam Melayu

Menjengah ke ruangan komen, rata-rata netizen terhibur melihat gelagat lelaki berkenaan. Malah, ada juga yang berseloroh mengatakan kawannya sedang menjawab peperiksaan SPM.

Dah macam SPM letak IC kat tepi

Kongsi pengalaman sama, photostat IC saiz kertas A4

Takut kena angkut dengan van jenazah

Takut orang rakam & viralkan

Melayu kalau tak nak puasa pun sanggup je pakai subang agama lain

Mungkin risau agaknya, ya lah orang zaman sekarang kan kuat rakam & viralkan sebelum siasat terlebih dahulu.. Akhirnya semua dapat dosa ‘free’ sebab memfitnah.

Sumber: TikTok @nick_sohide

Continue Reading
Advertisement

Trending