Connect with us

#viral

“Lupa ikat muatan ke?”- Barang muatan treler terjatuh di jalan raya, netizen persoal ‘pilot darat’

Sejak kebelakangan ini kita seringkali mendengar rungutan pengguna jalan raya mengenai pemandu kenderaan berat seperti treler dan lori. Mana tidaknya, cara pemanduan mereka yang semberono dan mementingkan diri sendiri dikatakan punca utama berlaku kemalangan.

Treler tak ikat muatan

Baru-baru ini, tular sebuah video yang dimuat naik di laman Twitter yang memaparkan sebuah treler dipandu dalam keadaan yang agak ‘perlahan’ di jalan raya menghala ke Gelang Patah, Johor Bahru.

Pun begitu, menerusi video berkenaan kelihatan muatan yang dibawa oleh treler itu terjatuh dari tempat asalnya kerana ia tidak diikat oleh pemandu tersebut sehingga boleh mendatangkan bahaya kepada pengguna lain.

Jadi depan mata, nasib baik jaga jarak

Menurut pengguna yang dikenali Zaidi Zamri, dia meluahkan kesyukuran kerana menjaga jarak semasa memandu dan tidak menunggang motorsikal pada ketika itu.

Mohon ikat kalau ada muatan kt belakang

Pada masa yang sama, Zaidi meminta jasa baik kepada semua pemandu kenderaan berat untuk mengikat muatan di belakang walaupun hanya satu sahaja. Ini bagi memastikan keselamatan pengguna lain dalam keadaan baik, selain mengelakkan berlakunya kemalangan jalan raya.

Letak barang macam tu je? Bertambah kerja orang lain pula nak angkat

Ekoran itu, terdapat netizen menyelar tindakan pemandu treler tersebut kerana tiada rasa tanggungjawab kerana meletakkan barang muatan dengan begitu sahaja. Mereka mengatakan ia menambahkan bebanan pengguna lain untuk mengalihkan barangan tersebut di jalan raya.

Ini yang buat aku takut lalu belakang lori

Selain itu, ramai mengatakan ia merupakan salah satu sebab mereka tidak mahu memandu di belakang kenderaan berat semasa berada di atas jalan raya.

Sebelum ni pun ada yang buat hal juga…

Tidak cukup dengan itu, mereka juga mengatakan terdapat  ‘pilot darat’ tidak mengikat muatan di belakang, selain memandu dalam keadaan agak berbahaya.

 

Ni mesti sampai kesudah tak perasan barang dia dah takde, kan?

Pada masa yang sama, terdapat segelintir netizen berseloroh dengan mengatakan pemandu tersebut masih tidak sedar akan kehilangan barang muatannya.

Sumber: Twitter @_ZaidiZamri_

Sedang memerhati anda...

Continue Reading
Advertisement