Connect with us

#viral

Reda jari tak seperti orang lain, wanita syukur suami sudi terima seadanya

Ramai yang mengeluh tatkala diri ditimpa musibah. Siapa pun yang berada dalam situasi ini, memang tidak dapat dielakkan jika berperasaan sedemikian. Ini kerana lumrah manusia sememangnya begitu.

Jika korang pernah alami atau selalu diselebungi perasaan sedemikian, cuba baca dan renungkan sejenak tentang kisah wanita ini.

Jari berbeza daripada orang lain

Baru-baru ini, kisah seorang wanita yang dikenali sebagai Ateyn menjadi tular selepas berani berkongsi masalah kesihatannya secara umum.

Menerusi sebuah video yang dimuat naik di aplikasi TikTok, wanita itu memperlihatkan keadaan jarinya yang kelihatan sangat berbeza daripada insan lain, dipenuhi ketulan kecil.

Advertisement

Menurutnya, dia mengalami masalah itu sejak kecil lagi sehingga hari ini.

@ateynneil997

Reply to @hainies.hq saya jawap 😁

♬ original sound – Ateyn Neil II – Ateyn Neil II

Tambahnya lagi, penyakit itu turut menyerang sekitar kawasan mata, lutut, kaki serta di belakang badannya.

Advertisement
@ateynneil997

Reply to @nanananananananannana1 😊 saya tak malu sebab dulu saya pernah di malukn disekolah .. so korang tanya nak tengok pun sya dah tak mlu nk tnjk

♬ Will to Live – Jacob Yoffee

 

Bukan itu sahaja, penyakit dialaminya itu turut menyukarkan dirinya untuk melakukan kerja rumah seperti mengemas mahupun mencuci bahan basah untuk dimasak.

Advertisement

Bagaimanapun, wanita itu tetap akur dengan ujian yang diterimanya dan meluahkan rasa syukur kerana suaminya sudi menerima dirinya seadanya.

@ateynneil997

Reply to @96shimasaad saya dah jawap

♬ original sound – Ateyn Neil II – Ateyn Neil II

Selain itu, ada yang bertanya bila penyakitnya itu akan sembuh? Namun wanita itu hanya menjawab dengan bersahaja bahawa penyakit itu tidak akan sembuh.

Advertisement

Kalau sembuh pun, itu merupakan satu keajaiban dengan izin Allah dan dialah orang yang paling bersyukur di dunia.

@ateynneil997

Reply to @syhrien0.38

♬ original sound – Ateyn Neil II – Ateyn Neil II

“Kalau penyakit ni boleh sembuh, sayalah orang yang paling bersyukur. Saya taknak orang pandang saya atas bawah, macam saya ni buat salah besar kat dunia ni,” luahnya dengan nada sayu.

Penyakit ini namanya Rheumatoid Arthritis

Ramai yang bertanya tentang penyakit dialaminya, mujurlah ada seorang individu tampil memberi penerangan tentang penyakit tersebut di ruangan komen dan disahkan sendiri oleh Ateyn.

Advertisement

Anugerah Allah jangan pernah malu

Menjengah ke ruangan komen, rata-rata netizen meluahkan rasa simpati dengan ujian yang menimpa wanita itu. Malah, ramai mendoakan agar penyakitnya cepat sembuh dan memberi kata-kata semangat bagi kepadanya.

Awak cantik, semoga kuat ya

Manusia semua tak sempurna.. Stay strong

Penyakit itu ujian Allah

Semoga cepat sembuh!

Kalau jodoh, apa pun kekurangan pasangan akan terima

Sesungguhnya setiap musibah atau penyakit yang melanda diri kita merupakan satu ujian daripada Allah SWT. Sebagai hambaNya, kita haruslah sentiasa berusaha, berdoa dan bertawakkal dalam menghadapinya.

Tak rugi orang yang bersabar dalam mengharungi segala ujian kerana boleh jadi itu merupakan cara Allah menghapus dosa hambaNya yang istimewa.

Sumber: TikTok @ateynneil997

Advertisement

"Manusia itu asalnya dari tanah, makan hasil tanah, berdiri di atas tanah, akan kembali ke tanah. Kenapa masih bersifat langit?" - Hamka

Continue Reading
Advertisement