Connect with us

#brandedcontent

Duit raya anak lesap sekelip mata, ini alasan munasabah nak jawab kemana duit tu ‘menghilang’!

“Meh sini biar mak simpan duit tu!” Antara dialog yang paling popular para emak guna apabila si anak-anak menerima wang kertas dari seseorang. Khususnya, pada hari perayaan, memang anak-anak jadi auto terasa kaya disebabkan kenalan dan saudara-mara dilimpahi dengan sifat memberi.

Dah bagi mak-mak pegang duit, sudah tentu mereka akan tanya kembali ke mana duit tersebut ataupun mahu lihat wang mereka kembali. Sedar tak sebenarnya ini merupakan soalan ‘killer’ buat ibu bapa dan ini antara jawapan selamat yang boleh diberikan kepada anak-anak.

1. Letak dalam tabung biar selamat

Mungkin jawapan ni antara yang paling hemat digunakan. Iyalah, biar nampak kesan positif sikit dekat anak-anak. Mereka pun rasa gembira  jika tahu duit mereka masih ada dan sentiasa bertambah jika kita praktikkan amalan menabung.

Tapi kalau mereka tanya mana tabung yang dikatakan tu, haa korang nak jawab apa?

Advertisement

2. Buat duit belanja sekolah

Kononnya untuk memupuk rasa tanggungjawab kepada anak-anak. Bagi tahu mereka, duit yang diperoleh boleh guna untuk beli beg sekolah baru, kasut sekolah baru ataupun boleh buat duit ‘jajan’ untuk hari-hari mendatang jika pergi ke sekolah.

Walaupun ‘perit’ untuk anak-anak terima keputusan seperti itu, mereka tetap akan merelakan kerana ibu bapa kerap guna helah ‘budak-budak tak boleh pegang duit banyak, takut hilang’.

4. “Mak pinjam kejap, nanti pulang balik…”

Haaa..alasan ni boleh je guna buat tutup sekejap mulut anak-anak. Bukanlah sengaja nak cakap macam tu kan. Cuma biar mereka tak tanya lagi mana pergi wang yang mereka terima dari pemberian orang lain.

Tapi itulah, kalau diorang minta semula duit-duit mereka, korang kena pandai ‘goreng’ ayat untuk elak pulangkan semula duit mereka.

Advertisement

Alasan ni jangan diamal selalu, tak elok!

5. Masuk je duit dalam ASNB

Ok, ini merupakan alasan paling bernas boleh dilakukan oleh ibu bapa bagi membuatkan anak-anak berpuas hati dengan jawapan kita apabila bertanya tentang duit yang mereka dapat.

Sekarang ni pulak ASNB sedang menganjurkan Kempen Labur Raya! Jadi sila gunakan peluang keemasan ini untuk tambah pelaburan anak dalam unit amanah ASB, ASB 2 atau ASB 3 DIDIK. Dalam mendidik, berpeluang menang duit raya tambahan dari ASNB.

Hadiah utama RM1,500!

Hadiah yang ditawarkan pun bukan biasa-biasa tau. Untuk hadiah utama sahaja ASNB menawarkan RM1,500 kepada 10 pemenang bertuah.

Advertisement

Hadiah kategori pelaburan pun lumayan

Manakala hadiah kategori pelaburan lebih dari RM1,000,  kurang dari RM1,000 serta bawah daripada RM500 juga bakal ditawarkan dengan hadiah-hadiah yang lumayan.

Pembaharuan daftar auto labur, RM10 dikreditkan

Paling menarik sudah tentu tawaran Pendaftaran Baharu Auto Labur yang diberikan kepada para peserta kempen Labur Raya 2021.

RM10 akan dikreditkan ke akaun 2,500 individu terawal yang berdaftar Auto Labur dalam kempen Labur Raya 2021 ini dan pastinya memberikan banyak manfaat kepada para peserta.

Sebanyak Rm225,000  ditawarkan kepada 3,000 pemenang

Tunggu apa lagi, segeralah melabur di ASNB. Sebanyak RM225,000 ditawarkan untuk diberi kepada lebih daripada 3,000 pemenang istimewa menerusi kempen Labur Raya 2021.

Advertisement

Tapi ibu bapa atau penjaga jangan lupa pula. Tempoh kempen ini berjalan cuma dari 15 Mei 2021 sehingga 31 Julai 2021 sahaja. Segala penyertaan turut tertakluk kepada tema dan syarat yang telah ditetapkan pihak ASNB.

Daripada semua alasan tu sudah tentu alasan kelima paling berbaloi untuk anak-anak kan?

Simpan serta melabur lebih menguntungkan buat mereka lebih-lebih lagi untuk masa akan datang! Tak salah pun untuk mula dari kecil sebab untungnya sangat besar dikemudian hari.

Advertisement

Penatlah buat-buat busy

Continue Reading
Advertisement